MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU

Ćwiczenie odprężające dla Uczniów: w ciągu minuty znajdź jak najwięcej wyrazów  związanych z teatrem. Jest ich 32.

Opracowanie chmury tagów Marzena Bojanowska.

Czy masz podstawową wiedzę o teatrze? Sprawdź, rozwiązując poniższy test. Na końcu znajdują się poprawne odpowiedzi. 

Święto uchwalono w 1961 roku podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w Helsinkach. Datę 27 marca wybrano na pamiątkę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu w 1957 roku.

Międzynarodowy Dzień Teatru w Internecie

Instytucje kultury w różnym stopniu radzą sobie z ograniczeniem działalności. Wiele z nich bardzo szybko zareagowało, przenosząc swoje działania do sieci. Publikowały archiwalne zapisy wykładów, spotkań, debat. Teatr Wybrzeże pokazał zapis spektaklu „Ruscy” zrealizowanego 11 listopada 2018 na scenie Stara Apteka, sopocki Art Inkubator we współpracy z Maciejem Salamonem przygotował instruktażowe lekcje rysunku. 

Do sieci przeniosło się również Gdyńskie Centrum Kultury. Na kanale YouTube gdyńskiej instytucji dostępny jest zapis debaty „O wolności” z udziałem prof. Normana Daviesa, ks. prof. Michała Hellera oraz prof. Szewacha Weissa, zapis ze spotkania promującego książkę Piotra Sobierskiego „Więcej niż musical. Teatr Wojciecha Kościelniaka” oraz z czytania fragmentów książek Daviesa w wykonaniu Anny Seniuk, Andrzeja Seweryna i Jerzego Radziwiłłowicza.

Jako kolejny dostępny online będzie cieszący się popularnością spektakl „Zacznijmy jeszcze raz” Aleksandry Wolf w reżyserii Tomasza Sapryka, który również występuje w tej sztuce obok Aldony Jankowskiej. Spektakl otrzymał Nagrodą Publiczności na 11. Katowickim Karnawale Komedii, a Tomasz Sapryk za reżyserię odebrał Nagrodę Prezydenta Gdyni przy okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018. „Zacznijmy jeszcze raz” będzie można zobaczyć w piątek, 27 marca, z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru właśnie na kanale YouTube o godz. 20.  

Aktywności na cały dzień zaplanował także Teatr na Plaży z Sopotu. Rozpocznie się o godz. 11 warsztatami na żywo z Kaliną Porazińską, a w planach również spektakl „Ryba w Koronie” z archiwum Sopockiego Teatru Muzycznego Baabus Musicalis, taneczny pandemiczny performance Joanny M. Czajkowskiej i Jacenty Krawczyk z Sopocki Teatr Tańca oraz premiera teatralnego serialu przygotowywanego wspólnie z Agnieszką Przepiorską Frankiewicz. Wideo będą dostępne na fanpage’u Teatru na Plaży na Facebooku. 

Źródło:

https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35611,25813602,koronawirus-miedzynarodowy-dzien-teatru-w-internecie.html

5 rzeczy, których (prawdopodobnie) nie wiesz, czyli ciekawostki o teatrze

Chociaż w szkole (zwłaszcza na języku polskim lub wiedzy o kulturze) na pewno wiele razy słyszeliście o Sofoklesie czy sztukach Szekspira, to mało kto zna historię teatru w Polsce albo ciekawostki na temat mniej znanych placówek. To wielka szkoda, ponieważ jest wiele ciekawych rzeczy wartych odkrycia. Zresztą, sami się przekonajcie! Poniżej znajdziecie, znalezione specjalnie dla Was, ciekawostki o teatrze!

1. Pierwszy stały teatr w Polsce

Pewnie wiele razy słyszeliście słowa, że “Teatr Narodowy w Warszawie to najstarszy istniejący do dziś teatr w Polsce”. Jest to jak najbardziej prawda, jednak ludzie niesłusznie wiążą tę wiedzę z najstarszym, a co za tym idzie pierwszym teatrem. Bowiem pierwszy teatr w Polsce powstał w 1748 roku w Białymstoku! Nosił nazwę Komedialnia, posiadał własny balet i orkiestrę. Na deskach Komedialnii można było zobaczyć nie tylko polskich artystów, ale również wybitnych aktorów operowych z innych europejskich państw. Chociaż gmach nie dotrwał do dzisiejszych czasów, polski aktor i reżyser Piotr Dąbrowski wraz z żoną postanowili założyć nową placówkę w Białymstoku, która nawiązuje do historycznej Komedialni.

2. Teatr w szafie?

Czy wiecie, że w Polsce istnieje teatr w szafie? Jest to co prawda całkiem duża szafa, ale tak, przy ulicy Piernikarskiej w Toruniu spektakle można oglądać w szafie. Teatr lalek Baj Pomorski, bo o nim tutaj mowa, powstał w 1945 roku, a aktualnie jego dyrektorem jest Zbigniew Lisowski. Repertuar skierowano raczej do młodszych odbiorców, ale, jak w wielu zresztą sztukach teatralnych, każdy może znaleźć coś dla siebie.

Czy wiecie, że w Polsce istnieje teatr w szafie? Jest to co prawda całkiem duża szafa, ale tak, przy ulicy Piernikarskiej w Toruniu spektakle można oglądać w szafie. Teatr lalek Baj Pomorski, bo o nim tutaj mowa, powstał w 1945 roku, a aktualnie jego dyrektorem jest Zbigniew Lisowski. Repertuar skierowano raczej do młodszych odbiorców, ale, jak w wielu zresztą sztukach teatralnych, każdy może znaleźć coś dla siebie.

3. Film, który miał być sztuką. 

Nie jest to może wielkie zaskoczenie, że niektóre pozycje możemy zobaczyć w wielu wersjach: filmowych, teatralnych, a nawet animowanych. Są jednak takie dzieła, które po obejrzeniu wywołują wiele emocji i aż ciężko uwierzyć, iż to coś miało być czymś innym.
Takim filmem jest np. Rzeź (ang. Carnage), wyreżyserowana przez Romana Polańskiego. Pierwotnie Rzeź została napisana z przeznaczeniem na deski teatru – znana się ją pod tytułem Bóg mordu. Jeśli komuś podobała się ta komedia, koniecznie musi zobaczyć również film!

4. Dach pokryty słomą!

Po słynnym pożarze z 1666 roku, w Londynie wprowadzono zakaz pokrywania dachów łatwopalną słomą. Mimo to, Teatr Globe jest wyjątkiem od tej zasady. Jeśli ktoś prowadzi zestawienie nietypowych teatrów, to ten na pewno powinien się znaleźć na liście!

5. Spektakl może zmienić orientację widza! 

Tak przynajmniej myślą władze Węgier. To tam bowiem zakazano przedstawień spektaklu Billy Eliot. Dlaczego? Rządzący boją się, że po obejrzeniu sztuki widzowie mogą stać się homoseksualistami. Jest to naprawdę ciekawe spojrzenie na świat, biorąc pod uwagę fakt, że żyjemy w XXI wieku…

Mam nadzieję, że spodobały się Wam te ciekawostki o teatrze.

Źródło:

Dowiedz się, dlaczego siedzenia  i kurtyna w teatrze są czerwone!

Zwróciłeś kiedyś uwagę na to, że fotele teatralne oraz kurtyna niemal wszędzie są czerwone? Okazuje się, że odpowiedź jest na to banalna, choć są dwa powody przemawiające za czerwienią w teatrze.

 Pierwszy powód wynika z czystej praktyczności. Czerwień to pierwszy kolor, który tracimy z pola widzenia przy słabym oświetleniu. Gdy światła przygasają, czerwony praktycznie znika. Dlatego pomysł na elementy w czerwieni lub bordo w teatrze wydaje się udany.

Drugi powód sięga do historii. Niegdyś teatry przeznaczone były dla elity, dworu i rodziny królewskiej, a czerwień podkreślała bogactwo. Mimo tego, że do teatru może udać się teraz każdy, czerwony kolor na poszczególnych elementach pozostał. Jednak teraz ma on symbolicznie odzwierciedlać bogactwo i podkreślać wyjątkowość tego miejsca.

Źródło:

https://www.rmfmaxxx.pl/news/Dowiedz-sie-dlaczego-siedzenia-i-kurtyna-w-teatrze-sa-czerwone,34644.html

Teatr Narodowy w Warszawie – sala Bogusławskiego – budowa sceny

Dzięki sukcesywnej modernizacji, mimo upływu 18 lat od odbudowy, scena główna Teatru Narodowego jest od strony technicznej jedną z najnowocześniejszych scen w Unii Europejskiej.

Bogate wyposażenie w urządzenia mechaniki sceny, urządzenia oświetleniowe, urządzenia dźwięku i wideo stwarza reżyserom i scenografom, komfortowe warunki do realizacji spektakli. Powierzchnia sceny wynosząca 390 m2 może być powiększona o 120 m2 specjalnymi podestami, montowanymi na części widowni.

Urządzenia podłogowej mechaniki sceny:

a) 6 zapadni scenicznych:

–  jednopoziomowa – zapadnia orkiestronu, usytuowana w przedniej części sceny (proscenium), której opuszczenie o ok. 2,6 m poniżej poziomu sceny pozwala stworzyć orkiestron dla 34 muzyków;

–  cztery dwupoziomowe zapadnie główne o wymiarach poziomów 14 x 3 m. Maksymalne wysunięcie głównego poziomu każdej zapadni ponad poziom sceny to 4,24 m. Górny poziom każdej zapadni można pochylić pod kątem 6,7 stopnia, co przy odpowiedniej konfiguracji poziomów pozwala uzyskać skośne ustawienie podłogi scenicznej;

–  zapadnia magazynowa usytuowana w tylnej części sceny składająca się z trzech wysuwanych półkowych regałów na których są przechowywane długie elementy tekstylnych dekoracji;

b) dwa wózki sceniczne o wymiarach odpowiadających górnemu poziomowi zapadni głównych, na których z bocznej, dużej „kieszeni” scenicznej można płynnie wprowadzać na scenę wcześniej zmontowane zestawy dekoracji;

c) dwie przestawne zapadnie osobowe o wymiarach podłogi 2 x 1 m, które ustawione na dolnych poziomach zapadni głównych pozwalają (po odpowiednim przygotowaniu technicznym) wysuwać w czasie akcji scenicznej z „pod podłogi” – aktorów lub elementy dekoracji.

Urządzenia górnej mechaniki scenicznej:

a) 44 liniowe podnośniki dekoracji (sztankiety) o udźwigu 500 kg każdy;

b) 10 podnośników punktowych dekoracji o udźwigu 500 kg każdy;

c) 4 mosty świetlne do zawieszania aparatury oświetleniowej;

d) dwuczęściowa główna kurtyna tekstylna o trzywariantowej możliwości przysłaniania „okna” sceny przez: podnoszenie, rozsuwanie i ukośne układanie materiału kurtynowego;

e) dwie stalowe kurtyny pożarowe zabezpieczające odpowiednio widownię i boczną przestrzeń sceny tzw. „kieszeń” sceniczną.

Wszystkie wyżej wymienione urządzenia są napędzane hydraulicznie (poza wózkami scenicznymi i kurtyną główną, które są napędzane elektrycznie), posiadają pełną automatykę zabezpieczeń i komputerowe sterowanie.

Scenę oświetla ponad 300 różnego rodzaju aparatów oświetleniowych, w tym aparaty najnowszej generacji z systemem programowania, zdalnego sterowania zmianą barw świateł i zmianą efektów świetlnych.

Na uwagę zasługują urządzenia dźwięku i video. W części prosceniowej sceny zainstalowano system nagłośnienia typu Line Array firmy d&b zapewniający równomierne pokrycie dźwiękiem całej widowni. Wokół widowni umieszczono 18 głośników, co umożliwia uzyskanie tzw. dźwięku przestrzennego. Na scenie zainstalowane są 4 głośniki zapewniające aktorom odsłuch oraz umożliwiające odtwarzanie muzyki i efektów z głębi sceny. Ponadto scena wyposażona jest w system 30 mikrofonów bezprzewodowych. System nagłośnieniowy w przeważającej części pracuje w domenie cyfrowej (w tym: mikser Yamaha DM 2000).  Źródłem odtwarzanego dźwięku są odtwarzacze cyfrowe Compact Flash oraz Sampler. Wyposażenie sceny obejmuje także system projekcji składający się z projektorów video Christie DS 750 oraz komputerów z oprogramowaniem Pandora Box będących źródłem obrazu.

Widownia (parter, balkon, 6 lóż bocznych) liczy 597 miejsc. Układ foteli zapewnia dobrą widoczność z każdego miejsca widowni. Architektura widowni i foyer przystosowana jest dla osób niepełnosprawnych, posiada bezprzewodowy system nasłuchu akcji scenicznej oraz system audiodeskrypcji dla  pięćdziesięciu niedosłyszących lub niewidomych widzów.

Źródło:

https://www.narodowy.pl/o_teatrze,sceny,sala_boguslawskiego.html

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

#NieZostawiamCzytelnika

W najbliższym czasie odbędą się na FB spotkania z autorami, organizowane m.in. przez Magdalena Witkiewicz Official, Unia Literacka, Agencja autorska „Opowieści”

26 marca (czwartek)

18:00

Magdalena Witkiewicz, Alek Rogoziński….
facebook.com/witkiewicz/

Bianka Rolando
facebook.com/bianka.rolando

19:00

Robert Maciąg
facebook.com/agencjaopowiesci

27 marca (piątek)

18:00

Małgorzata Gutowska-Adamczyk
facebook.com/Małgorzata-Gutowska-Adamczyk-167983189890477/

19:00

Marcelina Szumer-Brysz
facebook.com/agencjaopowiesci

28 marca (sobota)

18:00

Justyna Czechowska
facebook.com/justyna.czechowska

29 marca (niedziela)

18:00

Marta Guzowska
facebook.com/Marta.Guzowska.autorka

30 marca (poniedziałek)

18:00

Magdalena Witkiewicz,
Agnieszka Olejnik,
Krystyna Mirek,
Magda Kordel

facebook.com/events/4255259371166082/

Ponadto:

codziennie pół godziny przed północą Marcin Wicha (facebook.com/marcin.wicha.mw) na swoim profilu FB, czyta jedną stronę powieści „Emma” Jane Austen

Łukasz Orbitowski i Szczepan Twardoch piszą w sieci wspólną powieść:

http://nazarazezarazek.pl/

Kolejne odcinki swoich nowych powieści wrzucają także:

Wojciech Chmielarz
facebook.com/wojciechchmielarz.pisarz
Grzegorz Kalinowski
facebook.com/Grzegorz-Kalinowski-1404999776486281

Kolejna porcja wiadomości o spotkaniach autorskich – wkrótce!

Wspierają nas m.in:

Jacek Dehnel

facebook.com/jacek.dehnel

Mariusz Czubaj
facebook.com/Czubaj.Mariusz

Robert Małecki
facebook.com/robertmalecki.autor

Rafał Hetman
facebook.com/RafalHetman, czytamrecenzuje.pl

Magdalena Witkiewicz
facebook.com/witkiewicz

Olga Gitkiewicz
facebook.com/olga.gitkiewicz

Justyna Sobolewska
facebook.com/justyna.sobolewska.54

Łukasz Orbitowski
facebook.com/orbitowski

Paweł Sołtys
facebook.com/pablopavo

Piotr Milewski
facebook.com/piotr.milewski.author/

Monika Czoik Nowicka
youtube.com/channel/UCIqu0ycZlxyK9wCFpZqdlJQ

Skip to content