JAK I GDZIE ZNALEŹĆ INFORMACJE?

Zdobywanie i wykorzystywanie informacji to działania, do których warto się przygotować. Można to zrobić przez obranie odpowiedniej strategii wyszukiwania.

Jej przemyślenie nie ogranicza się do określenia potrzeby informacyjnej. Należy także:

  • pomyśleć, jakie źródła informacji są dostępne i z których najlepiej skorzystać (np. ocenić, czy wystarczy poszukać w internecie, czy lepiej wybrać się do biblioteki);
  • wybrać najbardziej efektywne techniki wyszukiwania (np. wykorzystanie operatorów logicznych czy haseł przedmiotowych w katalogach bibliotecznych).

Materiałów potrzebnych do pracy możesz szukać w wielu różnych miejscach. Warto pamiętać, że wiele instytucji kultury digitalizuje i udostępnia w internecie materiały z zakresu nauki, sztuki i literatury. Tworzone są pełnotekstowe bazy danych, biblioteki i muzea cyfrowe.

Za pośrednictwem internetu możemy również skorzystać z bibliotecznych katalogów on-line. Można w nich sprawdzić, czy dana książka jest dostępna w danej bibliotece, na której półce można ją znaleźć i czego dotyczy.

Korzystanie z wszystkich tych zasobów wymaga pewnych umiejętności. Często nie znamy tytułów książek, które poruszają interesujące nas tematy. Można jednak do nich dotrzeć poprzez:

  • wyszukiwanie po hasłach przedmiotowych w katalogach bibliotecznych,
  • przeszukiwanie bibliografii przedmiotowych,
  • przeglądanie przypisów.

Porządkowanie dużych zbiorów informacji, takich jak np. katalogi biblioteczne czy archiwa, wymaga zastosowania sztucznego języka. Przy jego pomocy danym przyporządkowuje się określone etykiety, które tworzą przejrzystą strukturę. Przykładami zastosowania sztucznego języka są hasła przedmiotowe w katalogu bibliotecznym.

Sztuczne języki mają wiele ograniczeń, do których użytkownicy muszą się dostosować. Np. bywają nieintuicyjne, dlatego czasem warto sprawdzić, jakimi terminami powinniśmy się posługiwać.

Gdy już znajdziesz interesujący cię materiał, poddaj go krytycznej ocenie. Zbadaj przede wszystkim, czy jest wiarygodny i czy przyda ci się w dalszej pracy.

Na ocenę źródeł wpływa ich:

  • wiarygodność,
  • aktualność,
  • obiektywność,
  • łatwość wykorzystania,
  • dostępność,
  • stopień szczegółowości,
  • zrozumiałość.

Wiele osób wierzy, że Wikipedia zna odpowiedzi na wszystkie pytania. Zawsze jest gotowa przyjść z pomocą. Korzystamy z niej na co dzień, ale zbyt często zapominamy o jej ograniczeniach. Czy wszystkie prezentowane wiadomości są wiarygodne? W jaki sposób je ocenić? Warto również pamiętać, że Wikipedia to nie tylko gotowe hasła, a też zbiór materiałów źródłowych i odwołań do innych miejsc w sieci, artykułów czy książek. Dzięki nim Wiki to miejsce, od którego warto rozpocząć poszukiwanie informacji, ale niekoniecznie na nim poprzestać.

Źródła:

https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/jak-i-gdzie-znalezc-informacje/

Jednym z najbardziej uniwersalnych modeli korzystania z informacji jest Wielka Szóstka.

6 KROKÓW DO POZYSKANIA INFORMACJI DOSKONAŁEJ

Jak szukać żeby znaleźć? Odwieczne pytanie;) Dlatego gdy zabieramy się do wyszukiwania informacji, dobrze jest najpierw obmyślić strategię czyli zastanowić się nad tym, co chcemy tak naprawdę znaleźć, gdzie chcemy dotrzeć, jaki rodzaj informacji nas usatysfakcjonuje. Na chybił trafił i na szybko, wpisując co nam pierwsze od głowy przyjdzie, raczej skutku nie przyniesie. Co najwyżej chaos linków, źródeł i informacji, z których – dla świętego spokoju – wybierzemy coś na szybko, nie sprawdzając nawet specjalnie wiarygodności danego źródła.

Ale co to znaczy: obrać strategię? Jak to zrobić bezboleśnie? Bo – nie oszukujmy się – sformułowanie „strategia wyszukiwania” brzmi mało przyjaźnie.

Oto najprostsza z możliwych droga postępowania i Model Big6 Skills – Wielka Szóstka czyli zestaw 6 umiejętności czy kroków, które opanowane uczynią z nas mistrzów wyszukiwania;)

Ta Wielka Szóstka to:

  1. Zdefiniowanie zadania czyli zdefiniuj problem i zidentyfikuj, co tak naprawdę chcesz znaleźć
  2. Strategia wyszukiwania informacji czyli ustal, jakie są wszystkie możliwe źródła informacji i wybierz najlepsze z nich
  3. Lokalizacja i dostęp czyli zlokalizuj źródła informacji i znajdź w nich poszukiwaną informację
  4. Korzystanie z informacji czyli zapoznaj się z tym, co znalazłeś (np. czytaj, słuchaj, oglądaj) i wyodrębnij informacje odpowiadające twoim potrzebom
  5. Synteza czyli uporządkuj informacje pozyskane z wielu źródeł i przedstaw rezultaty
  6. Ewaluacja czyli oceń wyniki (efektywność) i oceń proces (wydajność)

Fundacja Nowoczesna Polska przygotowała nawet opisującą to infografikę, dzięki której wszystko staje się jeszcze bardziej jasne:

Źródło:

Skip to content